“The Call ရဲ့ မနက်စာ”
-၂၀၂၄ စက်တင်ဘာ ၂၅ ဗုဒ္ဓဟူးနေ့ –
ဝဋ်နာ ကံနာလို ချစ်ရတဲ့ ကိုယ့်ရဲ့ မွေးဇာတိ ရွှေပြည်ကြီးမှာ နေရာတကာ စံလွဲနေတယ်လို့ တွေးမိတာ မကြာခနပါပဲ။ အရင်ကလည်း အဲဒီအကြောင်း ရေးခဲ့ဖူးပါတယ်။ အခုလည်း ထပ်ရေးမိပြန်ပြီ။ ထပ်ခါထပ်ခါ ရေးမိနေတာကိုကပဲ ဝဋ်နာ ကံနာလား မပြောတတ်ပါဘူး။ ဝဋ်နာ ကံနာဆိုလည်း နာပေရော့ပဲ၊ ကိုယ်မှ ပစ်ချမထားလိုက်နိုင်တာ။
စံလွဲချက်ကတော့ ဘာစံမှကို မရှိတော့ဘူးလို့တောင် ဆိုရမလိုပါဘဲ။ ဘာကြောင့်လဲဆို တူတူတန်တန် ရှိရမယ့် စံတွေအားလုံးကို နှစ်ပေါင်းများစွာ စနစ်တကျ ဖြိုချ ဖျက်ဆီးခံခဲ့ရတာလေ။ ဘယ်တုန်းက စသလဲဆို ၁၉၆၂ ကတည်းက စတယ်လို့ ပြောရမှာပဲ။ နေဝင်း အာဏာသိမ်းခဲ့ချိန်ကတည်းက တိုင်းပြည်ရဲ့ စံတွေ ဖျက်ဆီးရေးကို စနစ်တကျ လုပ်ခဲ့ကြတာ။
လွတ်လပ်တဲ့ သတင်းမီဒီယာတွေကို ပိတ်တယ်၊ စာအုပ်စာပေတွေ လွတ်လွတ်လပ်လပ်နဲ့ အလွယ်တကူ မရနိုင်အောင်ပိတ်တယ်၊ ပြည်တွင်းပြည်ပ ဝင်ထွက်သွားလာခွင့်ကို တင်းကျပ် ကန့်သတ်တယ် စသည်။ တဘက်ကကျ သူတို့အလိုကျအတိုင်းဖြစ်အောင် ပညာရေးကစလို့ ရိုက်သွင်းတယ်၊ မှိုင်းတိုက်တယ်၊ ဂျင်းတွေကို အတောင့်လိုက် အတောင့်လိုက်ကို ထည့်ခဲ့ကြတာ။ အဲဒီနောက်ကို ပညာတတ်လို့ဆိုတဲ့ ပုဂ္ဂိုလ်များတောင် အမြီးတနံ့နံ့နဲ့ ကောက်ကောက်ပါသွားသေးတာ။ သွားလေသူ ဆရာကြီး ဒေါက်တာသန်းထွန်းရဲ့ “ငါပြောချင်သမျှ ငါ့အကြောင်းကို” ဖတ်ကြည့်၊ တစွန်းတစ သိရပါလိမ့်မယ်။
၁၉၆၂ က စရေတွက်ရင် စစ်တပ်က ဂျင်းထည့်လာတာ ၆၂ နှစ်ကျော်လာပြီ။ ကြားထဲက အရပ်သား တပိုင်းအုပ်ချုပ်ရေး ၅ နှစ်ကို ထားပါတော့။ အဲဒီကာလမှာလည်း အဲဒီ နှစ်ပေါင်းများစွာ ဂျင်းထုကြီးကို မဖြိုနိုင်တဲ့အပြင် အဲဒီနောက်တောင် ပါသွားတာတွေဖြစ်ပြီး ယုတ်မာမှုအပေါင်း သရဖူဆောင်းတဲ့ စစ်တပ်ကို ဝိုင်း ထောက်ခံကြတဲ့ထိတောင် ဖြစ်ခဲ့သေးတာ။ အသည်းနာစရာ ကောင်းလိုက်ပုံများ။
နိုင်ငံတခု၊ လူ့အဖွဲ့အစည်းတခု တူတူတန်တန်နဲ့ တခြားကမ္ဘာ့နိုင်ငံတွေနဲ့ ပုခုံးချင်းယှဥ် ရင်ဘောင်တန်းနိုင်ဖို့၊ လူချင်းတူတူ သူချင်းမျှမျှဖြစ်ဖို့၊ ဘယ်ကလာလဲ မြန်မာပြည်ကလို့ ဖြေလိုက်ရတာကို အောက်ကျ နောက်ကျဖြစ်သလို မခံစားရဖို့၊ လေဆိပ်အဝင်အထွက် လူဝင်မှုကြီးကြပ်ရေးမှာ ပါ့စ်ပို့ အနီရောင် ပြလိုက်ရင်ကို အထင်အမြင်သေးသလို ဆက်ဆံမခံရဖို့ စတဲ့ စတဲ့ အခြေအနေ အကြောင်းချင်းရာ အားလုံးအတွက် လွဲနေတဲ့ စံတန်ဖိုးတွေအားလုံးကို တည့်မတ်ကြဖို့ လိုပါတယ်။
အဲဒီထဲမှာမှ သေချာပေါက် တည့်ကိုတည့်ပစ်ရမယ့် ဂျင်းအတုံးလိုက် ထည့်ခံထားရတဲ့ စံကတော့ ဒီစစ်တပ်ပြိုလဲရင် မြန်မာပြည် ခွေးဖြစ်မယ်ဆိုတဲ့ စံပါပဲ။
ဘာစံနဲ့ တည့်ရမလဲဆိုတော့ ဒီစစ်တပ်ကို ဖြိုနိုင်ပြောင်းနိုင်မှ မြန်မာပြည် သူဌေးဖြစ်မယ်ဆိုတဲ့ စံပါပဲ အမျိုးအပေါင်းတို့။
■ အလေးထားစရာ သတင်းတိုထွာ
– ဒေါ်အောင်ဆန်းစုကြည် ဗာတီကန်မှာ ခိုလှုံဖို့ ပုပ်ရဟန်းမင်းကြီးကမ်းလှမ်း
ကက်သလစ်အသင်းတော်ရဲ့ အကြီးအကဲ ပုပ်ရဟန်းမင်းကြီး Francis က အကျဉ်းကျနေတဲ့ ဒေါ်အောင်ဆန်းစုကြည် ကို ဗာတီကန်နိုင်ငံမှာ ခိုလှုံခွင့်ပေးမယ်လို့ ကမ်းလှမ်းခဲ့ပါတယ်။
ဒီလဆန်းပိုင်းက ပုပ်ရဟန်းမင်းကြီး အာရှကို ခရီးသွားခဲ့တုန်းက အာရှက Jesuits ခရစ်ယာန် ဘုန်းတော်ကြီးတွေနဲ့ တွေ့ဆုံစဉ်မှာ ပြောကြားခဲ့တဲ့ မှတ်တမ်းတွေကို အီတလီသတင်းစာမှာ ကောက်နုတ်ဖော်ပြခဲ့တာပါ။
ပုပ်ရဟန်းမင်းကြီးက ဒေါ်အောင်ဆန်းစုကြည်ကို ပြန်လွှတ်ပေးဖို့ တောင်းဆိုကြောင်း၊ ဒေါ်အောင်ဆန်း စုကြည်ရဲ့ သားနဲ့ အီတလီနိုင်ငံ ရောမမြို့တော်မှာ တွေ့ဆုံခဲ့စဉ်ကလည်း ဗာတီကန်မှာ လာရောက် ခိုလှုံ မယ်ဆိုရင် လက်ခံမယ်လို့ ကမ်းလှမ်းခဲ့ကြောင်းတွေကို အာရှက Jesuits ခရစ်ယာန် ဘုန်းတော်ကြီး တွေကို ပြောပြခဲ့တယ်လို့ ခရီးစဉ် မှတ်တမ်းတွေအရ သိရပါတယ်။
(ဗွီအိုအေ မြန်မာဌာန – https://t.me/burmesevoanews/6066)
– အိန္ဒိယနိုင်ငံခြားရေးဝန်ကြီး ပါဝင်သော ICWA ၏ “ဖွဲ့စည်းပုံအခြေခံဥပဒေနှင့် ဖက်ဒရယ်စနစ်” ဆွေးနွေးပွဲသို့ ဖိတ်ကြားထားသည်ဆိုသော သတင်းအပေါ် NUG က တစ်စုံတစ်ရာ မှတ်ချက်မပေး
အိန္ဒိယအစိုးရက ထောက်ပံ့ပေးထားသည့် အိန္ဒိယနိုင်ငံခြားရေးဝန်ကြီး ပါဝင်နေသော အိန္ဒိယကောင်စီ ICWA က နိုဝင်ဘာလတွင် ကျင်းပရန်ရှိနေသော “ဖွဲ့စည်းပုံအခြေခံဥပဒေနှင့် ဖက်ဒရယ်စနစ်” ဆွေးနွေးပွဲသို့ NUG အမျိုးသားညီညွတ်ရေးအစိုးရကို ဖိတ်ကြားထားသည်ဆိုသော သတင်းများအပေါ် NUG က တစ်စုံတစ်ရာ မှတ်ချက်မပြုကြောင်း သိရှိရသည်။
ရိုက်တာသတင်းဌာနက လာမည့် နိုဝင်ဘာလလယ်တွင် ကျင်းပမည့် “ဖွဲ့စည်းပုံအခြေခံဥပဒေနှင့် ဖက်ဒရယ်စနစ်” နယူးဒေလီဆွေးနွေးပွဲသို့ ရခိုင် AA၊ ချင်း CNF ၊ ကချင် KIA နှင့် အမျိုးသားညီညွတ်ရေး အစိုးရ NUG တို့ကို အိန္ဒိယအစိုးရက ဖိတ်ကြားထားကြောင်း သတင်းဖော်ပြခဲ့ပြီး အဆိုပါသတင်း အပေါ် NUG ဘက်သို့ ရန်ကုန်ခေတ်သစ်သတင်းဌာနက မေးမြန်းရာ တစ်စုံတစ်ရာ မှတ်ချက်ပြုခြင်း၊ ငြင်းဆိုခြင်းမပြုပေ။
NUG အပါအဝင် အိန္ဒိယနိုင်ငံနှင့် နယ်နိမိတ်ချင်း ထိစပ်နေသော ချင်း၊ ရခိုင်နှင့် ကချင်ပြည်နယ်များမှ တိုင်းရင်းသားလက်နက်ကိုင်များကိုလည်း အိန္ဒိယအစိုးရက ဖိတ်ကြားခဲ့ကြောင်း ရိုက်တာသတင်းက ဆိုသည်။
အိန္ဒိယအစိုးရက ရန်ပုံငွေထောက်ပံ့ထားသည့် အိန္ဒိယကောင်စီ ICWA က ဖွဲ့ စည်းပုံအခြေခံဥပဒေနှင့် ဖက်ဒရယ်စနစ်” ဆွေးနွေးပွဲကို အိမ်ရှင်အဖြစ် လက်ခံကျင်းပသွားမည်ဖြစ်ပြီး အဆိုပါကိစ္စကို လျှို့ဝှက်ထားကြောင်း ရိုက်တာသတင်းက ဆက်လက်ဖော်ပြသည်။
(Khit Thit Media: https://t.me/khitthitnews/201939)
– ဟင်္သာတတွင် ပြည်သူ့လုံခြုံရေးစစ်သင်တန်း ရက်တိုပြီးဆုံးသူများကို စစ်ကောင်စီက လက်နက် တပ်ဆင်၍ ကင်းလှည့်ပတ်ရန်အသုံးပြုလာ
ဧရာဝတီတိုင်း၊ ဟင်္သာတမြို့တွင်းနေရာများတွင် ပြီးခဲ့သည့် စက်တင်ဘာ ၂၂ ကစတင်၍ ပြည်သူ့ လုံခြုံရေး စစ်သင်တန်း ရက်တိုပြီးဆုံးသူများကို လက်နက်တပ်ဆင်ပေးကာ စစ်ကောင်စီ တပ်နေရာ တွင် အစားထိုး ကင်းလှည့်ပတ်ရန်အတွက် အသုံးပြုလာကြောင်း မြို့ခံများထံကသိရသည်။
ရက်တို ပြည်သူ့လုံခြုံရေးစစ်သင်တန်း ပြီးဆုံးသူ လူလတ်ပိုင်းအရွယ် အမျိုးသား ၃၀ ဦးထက်မနည်းကို စက်တင်ဘာလ ၂၂ ရက်နေ့ ညပိုင်းကစ၍ ဟင်္သာတမြို့နယ်ရဲစခန်းတွင် လူစုစည်းကာ လက်နက် တပ်ဆင်ပေး၍ မြို့တွင်းရှိ ရပ်ကွက်နေရာများအလိုက် စစ်ကောင်စီတပ်အစားထိုး လှည့်ကင်းပတ် လုပ်ဆောင်လာကြောင်း မျက်မြင်တွေ့ရှိရသည့် မြို့ခံများထံကသိရသည်။
“တလောက ပြည်သူ့လုံခြုံရေးစစ်သင်တန်း ဆင်းသွားတယ်။ အခု အဲ့လူတွေကို သေနတ်တွေ ပေးပြီး တော့ ရပ်ကွက်ထဲကို လှည့်ကင်းတွေ လိုက်ပတ်ခိုင်းနေတာ တွေ့ရတယ်။ စစ်တပ်ကမပါလာဘူး။ ရဲရယ်၊ မီးသတ်ရယ်၊ ပျူတွေရယ်နဲ့ သူတို့ရယ်ပဲ။ အင်အားတော့များတယ်” ဟု မျက်မြင်တွေ့ရှိခဲ့သည့် မြဝတီရပ်ကွက် ဒေသခံတစ်ဦးက ဧရာဝတီတိုင်းမ်ကို ပြောသည်။
(Ayeyarwaddy Times- https://tinyurl.com/4hdw5ufk)
■ ဖတ်စရာ မှတ်စရာ
“ရွှေပြည်တော် မျှော်တိုင်းဝေး” ဝတ္ထုကြီးသည် သမိုင်းနောက်ခံ ဝတ္ထုကြီးဟု ပြောနိုင်သည်။ သို့ရာတွင် သမိုင်းနောက်ခံ ဝတ္ထုတို့ ထုံးစံအတိုင်း အချက်အလက်များနှင့် သမိုင်းဝင်ပုဂ္ဂိုလ် အချို့တို့သာလျှင် တကယ့်အမှန်များဖြစ်ပြီး ကျန်ဇာတ်ဆောင်များနှင့် အချက်အလက်တချို့၊ ဇာတ်လမ်းအချို့တို့မှာ စာရေးဆရာ၏ စိတ်ကူးဖြစ်လေသည်။
သမိုင်းအချက်အလက်နှင့် သမိုင်းဝတ္ထုသည် ခြားနားသောအရာများ ဖြစ်သည်။ သမိုင်းအချက်အလက် သည် သမိုင်းဆရာ၏ အလုပ်ဖြစ်သည်။ သမိုင်းဆရာသည် ထိုအချက်အလက်ကို အနည်းငယ်မျှ ပစ်ပယ်၍မရ။ တချက်ကလေးမျှ သွေဖည်၍မရ။ သမိုင်းအချက်အလက်ကို ပစ်ပယ်လိုက်သည်နှင့် သမိုင်းအချက်အလက်မှ သွေဖည်လိုက်သည်နှင့် ထိုသမိုင်းဆရာသည် သမိုင်းဆရာအဖြစ်မှ လျှောကျ တော့သည်။
သမိုင်းဝတ္ထုဆရာကား ထိုသို့မဟုတ်။ သူ့ ဦးတည်ချက်၊ သူ့ ရည်ရွယ်ချက်၊ သူ့ဇာတ်လမ်းအတွက် အထောက်အကူပြုသည့် အချက်အလက်အချို့ကိုသာယူ၍ သူ့အတွက်မလိုသော သမိုင်းအချက် အလက်တို့ကို စွန့်ပစ်ခဲ့သည်။ အချို့နေရာများတွင် သမိုင်းဝင်ပုဂ္ဂိုလ်များကို ထည့်သွင်းပြီး အချို့နေရာ များတွင် သူပြောလိုသည့် အကြောင်းအရာများကို လွတ်လပ်စွာ ပြောနိုင်ရန်အတွက် စိတ်ကူးဖြင့် ဇာတ်ဆောင်များကို ဖန်တီးရသည်။ သမိုင်းတွင် တကယ်မရှိခဲ့သော်လည်း တကယ် ရှိခဲ့လေဟန် ရေးရ သည်။ ဤသို့မဟုတ်ဘဲ သမိုင်းအချက်အလက်တွေကိုချည်း လျှောက်ရေးနေမည်ဆိုလျှင် ထို သမိုင်း ဝတ္ထု စာရေးဆရာသည် စာရေးဆရာအဖြစ်မှ လျှောကျတော့သည်။
သမိုင်းဆရာနှင့် စာရေးဆရာသည် မတူကြပေ။ သမိုင်းဆရာသည် အချက်အလက်ကို သီကုံးပြသူ ဖြစ်ပြီး စာရေးဆရာသည် စိတ်ကူးကို သီကုံးပြသူဖြစ်လေသည်။
ဥပမာအားဖြင့် “ရွှေပြည်တော် မျှော်တိုင်းဝေး” ဝတ္ထုကြီး၏ နောက်ခံဖြစ်သော အိန္ဒိယ တပ်တွင်း ပုန်ကန်မှုကြီးသည် အမှန်ဖြစ်သည်။ အင်္ဂလိပ် အာဖဂန် ဒုတိယစစ်ပွဲသည် အမှန်ဖြစ်သည်။ အရှေ့ အိန္ဒိယကုမ္ပဏီ၏ လုပ်ရပ်များသည် အမှန်ဖြစ်သည်။ ကဗူးလ်အရေးအခင်းသည် အမှန်ပင်ဖြစ်သည်။ ဗိုလ်မှူးကာဗက်နာရီ ကျဆုံးသည့်ကိစ္စသည် အမှန်ဖြစ်သည်။ အာဖဂန်ပေါ်လစီနှင့်ပတ်သက်၍ ဗြိတိသျှ အုပ်စိုးသူ အသိုင်းအဝိုင်းတွင် သဘောကွဲလွဲနေချက်များလည်း အမှန်ဖြစ်သည်။
သို့ရာတွင် အက်ရှ်၏ဇာတ်လမ်းသည် စိတ်ကူးဖြစ်သည်။ ဇူလီသည် စိတ်ကူးရုပ်ပုံလွှာတခုဖြစ်သည်။ ဝေါ်လီသည် စိတ်ကူးရုပ်ပုံလွှာဖြစ်သည်။ သီတာသည် စိတ်ကူးရုပ်ပုံလွှာဖြစ်သည်။ အလားတူပင် အခြားသော ဇာတ်ဆောင်ပေါင်းများစွာ၊ အဖြစ်အပျက်များစွာတို့သည် စိတ်ကူးရုပ်ပုံများ ဖြစ်ကြ လေ သည်။
မြသန်းတင့်
၁၈၊ ၈၊ ၁၉၈၆
(၂၀၂၁ ခုနှစ်၊ ဒီဇင်ဘာလတွင် စတုတ္ထအကြိမ်အဖြစ် ဘဝတက္ကသိုလ်စာပေက ထုတ်ဝေသည့် ဆရာမြသန်းတင့်၏ ‘ရွှေပြည်တော် မျှော်တိုင်းဝေး’ [The Far Pavilions by M. M. Kaye] ဘာသာပြန် ဝတ္ထုရှည်ပါ မြန်မာပြန်သူ၏ အမှာမှ)
Be the first to comment